Μας αρέσει να επαναλαμβάνουμε ότι την εποχή που οι πρόγονοί μας έχτιζαν Παρθενώνες , οι σημερινοί πολιτισμένοι λαοί ζούσαν σε σπηλιές. Συγχρόνως, όμως, δεν μπορούμε να μην παραδεχτούμε ότι εκείνοι γνωρίζουν τους αρχαίους πολύ καλύτερα απ' όσο εμείς. Το αποδίδουμε αυτό στην ανεπάρκεια του εκπαιδευτικού μας συστήματος, το οποίο είναι αλήθεια πως κάνει ό,τι μπορεί, για να αποξενώσει τα Ελληνόπουλα από τους αρχαίους. Αλλά το εκπαιδευτικό μας σύστημα δεν είναι παρά η κορυφή του παγόβουνο. Η βαθύτερη αιτία είναι ότι από καταβολής ελληνικού κράτους, οι αρχαίοι καλούνται μονίμως να εξοπλίσουν με επιχειρήματα την επίσημη "εθνική" ιδεολογία. Από την πνευματική σκευή τους επιλέγουμε τα όπλα εκείνα που είναι(ή νομίζουμε ότι είναι)πρόσφορα, για να αποδειχτεί η ενότητα του "ελληνοχριστιανικού πολιτισμού" και να δοθεί κύρος σε πατριωτικές παραινέσεις ή σε μια εντελώς συμβατική ηθικολογία. Τίποτε άλλο δεν μας ενδιαφέρει. Πουθενά αλλού στον κόσμο οι αρχαίοι Έλληνες δεν προσεγγίζονται τόσο στενά, σε τελική ανάλυση παραμορφωτικά, όσο στην Ελλάδα. Έτσι, από τον Αισχύλο μάθαμε μόνο το πατριωτικό "ὦ παῖδες Ἑλλήνων, ἴτε". Απ' όλον τον Σωκράτη κρατήσαμε μόνο εκείνο το κομφορμιστικό, ότι πρέπει να υπακούμε στους νόμους, ακόμη κι όταν είναι άδικοι. Ο Θουκυδίδης μας ενδιαφέρει μόνο για τον ηθικοπλαστκό "Επιτάφιο". Ο Ευριπίδης μας ενοχλεί με τον σκεπτικισμό του και ο Πλάτωνας μας απασχολεί μόνο στο βαθμό που ο ιδεαλισμός του θεωρείται ότι συνάδει με τη χριστιανική ιδεολογία. Ο Αριστοφάνης μας φαίνεται υπερβολικά άσεμνος, εκτός αν μιλάει για την ειρήνη ενώ τον Αριστοτέλη τον αναγνωρίζουμε γενικά ως μεγάλο πνεύμα, αλλά δεν ξέρουμε γιατί.