Loading...
Gebruik alleen de volgende tekst om meerkeuzevragen (maximaal 4 antwoord mogelijkheden) en juist-onjuist vragen op te stellen: [ ] De Nederlandse economie Langs de rivier de Vecht staan tussen Utrecht en Amsterdam veel mooie oude huizen (afbeelding 3). Ze zijn in de 17e en 18e eeuw gebouwd voor families van rijke handelaren en regenten uit Amsterdam. Zij waren in de 17e eeuw rijk geworden en leenden hun geld nu uit tegen rente. Met de rest van de Nederlandse economie ging het slecht in de 18e eeuw. De nijverheid en handel gingen achteruit. Bedrijven maakten minder winst en er kwam steeds meer werkloosheid en armoede. De 18e eeuw staat bekend als de pruikentijd of de tijd van pruiken en revoluties. Voor aanzienlijke mannen was het dragen van een pruik toen namelijk in de mode (afbeeldingen 4 en 5). [ ] De Franse samenleving In Frankrijk bloeiden na 1700 de handel en nijverheid. In de havens kwamen schepen aan met suiker, koffie, tabak en katoen (afbeelding 5). In de steden werden burgers rijk, maar ze hadden minder rechten dan de geestelijken en de edelen. Er was veel armoede onder Franse arbeiders en boeren. Frankrijk had een standenmaatschappij. De bevolking was verdeeld in drie standen: de geestelijken vormden de eerste stand, de adel vormde de tweede stand en de rest van de bevolking vormde de derde stand. Leden van de eerste en tweede stand hadden privileges. Ze betaalden bijvoorbeeld niet of nauwelijks belasting. Alleen edelen konden de goed betaalde overheidsbanen krijgen. Het gewone volk betaalde vrijwel alle belasting. [ ] Nieuwe ideeën In westerse (West-Europese en Noord-Amerikaanse) landen was het normaal om te geloven wat bestuur ders en geestelijken zeiden. Maar in de 18e eeuw wilde een groep mensen dat niet meer. Ze vonden dat de samenleving moest veranderen. Zo ontstond het idee dat alle mensen gelijk zijn geboren. Daarom moesten ze dezelfde rechten hebben: mensenrechten, zoals de vrijheid van godsdienst. Mensen wilden ook een bestuurssysteem waarbij het volk beslist: een democCratie. Er moest een grondwet komen waarin stond hoe het land werd geregeerd en wat de grondrechten waren: de belangrijkste rechten van de burgers. Mensen wilden ook een rechtsstaat waarin iedereen zich aan de wet moest houden, ook de koning. [ ] Samenvatting . In de 18e eeuw ging de Nederlandse economie achteruit. Er was een kleine groep van rijke families. • In Frankrijk werden burgers rijk door de bloeiende handel en nijverheid. In de standenmaatschappijhadden de eerste en tweede stand (geestelijkheid en adel) privileges, De derde stand (de rest van de bevolking) betaalde de meeste belasting. •In westerse landen ontstonden nieuwe ideeën over de samenleving. Mensen wilden gelijkheid, vrijheid en een rechtsstaat met een grondwet. | Quizalize