Lees de tekst en beantwoord de vraag: 'Sinds de ramp met de centrale in Tsjernobyl denken veel mensen negatief over kernenergie.' Waar of niet waar?
Meer kerncentrales in Nederland?
(1) Kerncentrales. Bij veel mensen gaan de haren overeind staan als ze dat woord horen. Sinds de grote ramp met een kerncentrale in Tsjernobyl op 26 april 1986 heeft kernenergie iets engs over zich. Niet verwonderlijk, want in totaal zijn er zo’n vijfduizend mensen overleden door de kernramp. Het ongeluk heeft het imago van kernenergie geen goed gedaan, ondanks het feit dat in bijvoorbeeld Frankrijk tientallen kerncentrales staan die het hele land van elektriciteit voorzien.
(2) Maar deskundigen zeggen dat een ongeluk als in de Russische reactor nu onmogelijk is geworden. Kernenergie is een veilige en schone vorm van energie opwekken. ‘Een moderne centrale heeft wanden van vier meter dik beton en zou een neerstortend vliegtuig kunnen weerstaan’, zegt David Luteijn, eigenaar van een energiebedrijf dat graag nieuwe kerncentrales in Nederland wil bouwen.
(3) Hij is niet de enige voorstander van kernenergie. Er zijn nogal wat deskundigen die zeggen dat kernenergie nodig is, omdat de gas- en oliereserves aan het opraken zijn en wind- en zonne-energie die tekorten niet kunnen oplossen.
(4) Kernenergie heeft het voordeel dat het wordt opgewekt uit de grondstof uranium. In de eerste plaats is van die stof genoeg voorhanden voor de komende vijfhonderd jaar. In de tweede plaats wordt het uit rustige landen als Canada en Australië gehaald, terwijl olie en gas vooral uit het onrustige Midden-Oosten komt.
(5) Tegenstanders zeggen dat het probleem van het gevaarlijke restafval echter nog steeds niet is opgelost. De voorstanders menen dat dit geen probleem is. Je stopt het veilig onder de grond, zeggen ze. Bovendien zullen we uiteindelijk technisch een oplossing vinden voor het restafval. We zullen in staat zijn radioactief afval onschadelijk te maken, al zijn we op dit moment nog niet zo ver. Degenen die hun twijfels over kernenergie hebben, zeggen dat we dan maar moeten wachten tot we werkelijk zo ver zijn.
Naar: www.ad.nl, 5 september 2008.
'Sinds de ramp met de centrale in Tsjernobyl denken veel mensen negatief over kernenergie.' Waar of niet waar?